Voetbal is de laatste decennia steeds meer een sport van het grote geld geworden. Oliesjeiks pompen miljoenen in de beste Europese clubs, terwijl ook binnenlandse investeerders zich graag met gevulde zakken bij een voetbalclub melden. Een van de redenen waarom het voor rijke partijen interessant is om een voetbalclub in handen te hebben is omdat het veel mogelijkheden geeft om reclame te maken.
De voorkant van het voetbalshirt van de club is daarvoor natuurlijk de meest interessante plek. Zeker in de Engelse Premier League, wereldwijd de best bekeken voetbalcompetitie, zien we daarom steeds meer online casino’s op de shirts verschijnen. We vertellen je hier meer over de sponsordeals die bijvoorbeeld West Ham United met Betway (link: https://www.onlinecasino.be/review/betway-casino/ ) heeft.
Helft van de Premier League-clubs speelt met online casino op shirt
In veel landen is het niet toegestaan om met een online casino als hoofdsponsor op een shirt te spelen. In Engeland mag dit duidelijk wel. Niet voor niks speelt de helft van de twintig clubs op het hoogste niveau in het seizoen 2019-2020 met een online casino prominent op de voorkant van het shirt.
Tot de grootste sponsoren, wat betreft online casino’s, behoren:
- Betway voor 10 miljoen pond per jaar bij West Ham United
- SportPesa voor 9,6 miljoen pond per jaar bij Everton
- ManBetX voor 8 miljoen pond per jaar bij Wolverhampton Wanderers
Naast deze drie clubs spelen ook Burnley, Crystal Palace, Newcastle United, Watford, Aston Villa, Bournemouth en Norwich City met een online casino op hun shirt. Hiervan is de laatste de club met de minste inkomsten. Norwich krijgt namelijk ‘maar’ 3 miljoen pond per jaar van online casino Dafabet uit de Filipijnen.
Topclubs in Premier League hebben andere sponsoren
Hoewel online casino’s qua aantal gesponsorde clubs sterk in de meerderheid zijn geeft deze branche opvallend genoeg niet het meeste geld uit aan shirtsponsoring. We zien namelijk dat vooral luchtvaartmaatschappijen enorme bedragen op tafel leggen in de Premier League.
Manchester City krijgt bijvoorbeeld ruim 45 miljoen pond van Etihad, terwijl Fly Emirates voor 40 miljoen pond op het shirt van Arsenal prijkt.
De absolute grootverdiener als het aankomt op shirtsponsoring is Manchester United. De Amerikaanse autobouwer Chevrolet heeft zich voor zeven jaar gebonden aan The Reds en hiervoor betalen ze per jaar 80 miljoen dollar. Tegenwoordig is dat ruim 64 miljoen pond per jaar!