Een roetfilter verwijderen kan u veel voordelen opleveren. Sinds 2006 zijn alle dieselvoertuigen voorzien van een roetfilter. Deze staat ook wel bekend als het DPF, het Diesel Partikel Filter. Dit filter is bedoeld om roetdeeltjes die worden uitgestoten door de motor op te vangen in de uitlaat. Deze roetdeeltjes worden vervolgens opgeslagen totdat het roetfilter helemaal vol is. Dit kan na 200 kilometer zijn, maar dit kan ook na 600 kilometer zijn. In het geval dat u wekelijks 200 kilometer rijdt aan woon-werkverkeer zit het filter dan ook al snel vol. Het is dan nodig om een regeneratie uit te voeren. Dit kan flink in de papieren gaan lopen, vooral omdat er een grote hoeveelheid diesel voor nodig is.
Het verbranden van roetdeeltjes
De roetfilter temperatuur moet aanzienlijk worden verhoogd om de roetdeeltjes die erin zitten te verbranden. Het spuiten van veel diesel in het roetfilter is hierbij nodig. Dit is geen milieuvriendelijk proces en ook het brandstofverbruik wordt er negatief door beïnvloed. Na afloop begint de opbouw van roetdeeltjes opnieuw. Er blijft as over van de regeneratie en dit blijft achter in het filter, waardoord deze snel volledig gaat verstoppen. In dat geval is het nodig om een dealer te bezoeken voor het laten vervangen of reinigen van het roetfilter, en dit is niet goedkoop. Beter is het om het roetfilter te laten verwijderen.
Verwijdering van het roetfilter
Het roetfilter is ontworpen om roetdeeltjes op te vangen, maar uiteindelijk levert het filter meer nadelen dan voordelen op. U kunt eens naar de website van een professional gaan voor meer informatie over de verwijdering van het roetfilter. Het is aanzienlijk voordeliger om het roetfilter te laten verwijderen en u voorkomt ook hoge kosten in de toekomst. De kosten van een nieuw roetfilter lopen namelijk in de duizenden euro’s. Dit kunt u voorkomen door het roetfilter te laten verwijderen.