Het verkopen van voedingssupplementen online begint bij het vinden van een leverancier. Daarna moet je een domeinnaam registreren. Vervolgens bouw je hier een dijk van een website op en ga je de site volop promoten. Het klinkt eenvoudig. Er zijn echter nog wel een aantal zaken om op te letten. Zo zijn er volop regels bijgekomen in de Europese Unie rondom voedingssupplementen. Wist je trouwens dat met een euro die uitgegeven wordt aan supplementen er rond de 50 euro bespaard kan worden aan gezondheidskosten. Het is dus een manier om de mensen gezonder te krijgen en te houden.
De regels in Europa
De makers en ook de verkopers van voedingssupplementen mogen niets meer zeggen over de werking van hun product. Op een individueel niveau kan er wat gezegd worden op de werking van een supplement op de gezondheid. Het mag dan niet in verband gebracht worden met een ziekte. Het zijn verwarrende regels vinden veel firma’s. Ze zijn daarom gestart met het maken van hun eigen labels, etiketten en ook websites om de consumenten goed voor te lichten. Hierbij moeten ze wel voldoen aan de nieuwe regels van de EU. Er zijn maar een paar voedingsstoffen waaraan claims gekoppeld mogen worden. De productclaims moeten wel eerst goedgekeurd worden door de Europese Autoriteit voor de Voedselveiligheid (EFSA). Voor visolie supplementen en ook voor probiotica is het niet mogelijk om ook maar iets aan informatie vrij te geven.
Hoe is het in Nederland?
In Nederland nemen ze het allemaal nog niet zo serieus als in Europa. De Nederlandse politiek houdt zich er eigenlijk nog bijna niet bezig. Het is natuurlijk de vraag hoe lang dit zo blijft. Wanneer de EU met de vuist op tafel slaat zal men in Nederland ook alles op orde moeten hebben. Tot dan is het nog wat onduidelijk!